تنظیم جدول سوخت حرفه ای با استفاده از قابلیت advance نرم افزار

////تنظیم جدول سوخت حرفه ای با استفاده از قابلیت advance نرم افزار
تنظیم جدول سوخت حرفه ای با استفاده از قابلیت advance نرم افزار ۱۳۹۷/۳/۴ ۱۷:۵۷:۱۷

صفحه اصلی انجمن ها انجمن مباحث مربوط به سیستم الکترونیکی خودرو نرم افزار APE Interface تنظیم جدول سوخت حرفه ای با استفاده از قابلیت advance نرم افزار

  • نویسنده
    نوشته ها
  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    برای تنظیم جدول سوخت حرفه ای برای موتور اتومبیل خود ، به حداقل رساندن مصرف سوخت اتومبیل حل خیلی از مشکلات مثل بد کار کردن استپر و تنظیم نشدن دور آیدل ، دل زدن ماشین در دور های آروم و فشار ها پایین شما باید با استفاده از قسمت advance که در نرم افزار قرار گرفته است جدول سوخت را بهینه سازی کنید.

    • این جستار 5 سال، 11 ماه پیش توسط علی علی اصلاح شده است.
  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    خب برای این کار شما ابتدا باید پس از تنظیم دقیق دور بالای خودروی خود با استفاده از سنسور اکسیژن ویا داینو و بدست آوردن مقدار های دقیق راندمان حجمی موتور در دور های مختلف و فشار های بالا ، وارد نرم افزار مایکروسافت اکسل شوید مقادیر دور موتور را از دور 1750 تا دور کات آف ماشینتون با فاصله ی 250 آر پی ام نوشته و از کم به زیاد سورت و مرتب کنید. سپس مقادیر راندمان حجمی مربوط به هر دور در فشار ۱۰۰ کیلو پاسکال را بروی دور موتور مربوطه بنویسید.

    به عنوان مثال برای موتور ماشین ایکس یو سون مودیفای شده به این صورت انجام شده است :

    pic 1

    سپس به قسمت رسم نمودار نرم افزار اکسل رفته و نمودار اسکتر این مقادیر را رسم کنید. (مقادیر دور موتور x و مقادیر راندمان حجمی y )
    پس از رسم نمودار، رگرسیون پولینومیالی با درجه ی ۳ بین نقاط رسم شده برقرار کنید. (Trend line>Polynomial>order3)
    سپس بر روی گزینه ی Display Equation on chart کلیک کنید تا معادله ی نمودار نمایش داده شود.

    pic2

    معادله ی نمایش داده شده به شکل زیر است :‌

    a (X^3) + b (X^2) + c (X) + d
    مقادیر a b c d را جدا جدا با توجه به علامت مثبت و منفی آن ها کپی کنید و در قسمت مربوط به خود در نرم افزار ای سی یو پیست کنید و بر روی گزینه ی محاسبه کلیک کنید.
    راندمان حجمی جدول خود در فشار ۱۰۰ کیلوپاسکال را با مقادیر اولیه مقایسه کنید اگر بر هم منطبق بودند که نشانه ی موفقیت شماست در غیر این صورت با کم تر یا بیشتر کردن عدد d با گام های در حد 0.1 یا 0.01 (گام های کوچک) مقایدر محاسبه شده در جدول جدید را با مقادیر قبلی منطبق کنید.

    سپس برنامه را بر روی ای سی یو رایت کرده و مقادیر سنسور اکسیژن را بررسی و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

    • این پاسخ 5 سال، 11 ماه پیش توسط Reza Teimourey Reza Teimourey اصلاح شده است.
    • این پاسخ 5 سال، 11 ماه پیش توسط Reza Teimourey Reza Teimourey اصلاح شده است.
  • ali
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 4

    سلام فرمول محاسبه راندمان حجمي به چه صورت هست؟ مثلاً حجم موتور من ١٩٠٥ سي سي هست تراكم ١٠/٢ بور ٨٣ استروك ٨٨ ليفت سوپاپ ١١.٧٣ و دوريشن ٢٧٢ درجه
    سوال ديگه اين كه راندمان حجمي منيفولد هوا هم بايد حساب بشه يا نيازي نيست

    • Reza TeimoureyReza Teimourey
      مشارکت کننده
      تعداد ارسال ها: 8

      سلام بدلیل اینکه محاسبه ی راندمان حجمی از طریق فرمول و اندازه گیری های ریاضی کمی سخت و تقریبی می باشد بهترین راه برای رسیدن به جدول سوخت حرفه ای که در این پست به آن اشاره کردیم، روش پیشنهاد داده شده است ولی این تنها راه نیست شما میتوانید با استفاده از رابطه ی زیر با داشتن توان موتور در دور های مختلف راندمان حجمی را محاسبه کنید :

      ve=power*85*5250/(rpm*61*1.57)

      سپس راندمان حجمی بدست آمده برای هر دور را در کنار دور موتور مربوطه مرتب و نمودار اسکتر آن را رسم کنید و باقی مراحل را انجام دهید.
      ولی باید توجه کنید که برای استفاده ازین روش شما نیاز به دستگاه داینو دارید تا مقادیر دقیق توان و قدرت موتور در دور های مختلف را بدست بیاورید.
      نکته ی قابل توجه ی دیگر این است که در این روش سایز سوزن انژکتور و فیول کارکتشن یا همون ضریب اصلاحی سوخت در دما های مختلف باید بررسی و اصلاح شوند!

    • علیعلی
      سرپرست کل
      تعداد ارسال ها: 5

      با سلام
      این تاپیک برای محاسبه راندمان حجمی در حالت ادونس یا پیشرفته هست ، شما برای شروع میتونید از مولد جدول اولیه استفاده کنید. همین اطلاعات موتور رو اگر در فرم مربوطه وارد کنید ، جدول راندمان حجمی اولیه را برای شما تولید خواهد کرد اما اگر نمودار داینو موتور خود را داشته باشید یا اینکه به نحوی بتوانید نمودار گشتاور یا توان را محاسبه کنید ، از روی این نمودرهای میتوان مقدار راندمان حجمی در هر دور را طبق فرمولی که اقای تیموری گفتند محاسبه نموده و با بدست اوردن معادله آن ، جدول راندمان حجمی به طور دقیق تری محاسبه خواهد شد.
      موفق باشید

  • ali
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 4

    سلام ارادت آقا رضا ميخوام actual و afr رو بهم نزديك كنم الان actual ١٦ و afr روي ١٤.٧ هست. براي تغييرات بايد كل جداول رو تغيير اعمال كنم يا همون سلو كافي هست ؟ و به چه صورت مرسي

    • علیعلی
      سرپرست کل
      تعداد ارسال ها: 5

      با عرض سلام. اختلاف زیاده شما فعلا 10% سوخت رو به طور کلی افزایش بدید تا ببینیم نتیجه چی میشه.

  • ali
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 4

    تغيير دادم ولي ١٦ هست هنوز

    • علیعلی
      سرپرست کل
      تعداد ارسال ها: 5

      شما باید اول ببینید سایز انژکتور رو درست تعریف کردید یا نه. هرچقدر سایز سوزن را در محل مخصوصش کوچکتر تعریف کنید مقدار پاشش بیشتر خواهد بود و برعکس. این کار را تا 20% ادامه دهید. مثلا اگر الان سایز سوزن انژکتور 240 وارد شده است انرا 10% کاهش دهید تا به 216 برسد. در مرحله بعدی از قسمت Fuel Correction اقدام کنید و نهایتا برای تنظیم دقیق راندمان حجمی در تمام دور ها و فشار ها از جدول VE استفاده کنید.

      موفق باشید

  • ali
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 4

    ماشين خفه كرد بنزين زد سر شمع. امكان داره سنسوري خراب باشه كه actual رو نشون نده درست

    • Reza TeimoureyReza Teimourey
      مشارکت کننده
      تعداد ارسال ها: 8

      سلام
      برای پایین آوردن مقدار ای اف آر واقعی در موقعیت مورد نظر کافیست شما مقدار راندمان حجمی موقعیت مورد نظر را در جدول راندمان حجمی افزایش دهید

      ولی باتوجه به اختلاف زیاد این مقادیر در اتومبیل شما بنده پیشنهاد میکنم موارد زیر را بررسی و اصلاح کنید:

      1- مقادیر استفاده شده برای تنظیم جدول راندمان حجمی اعم از ماکسیمم توان و دور مربوط به آن ، ماکسیمم گشتاور و دور مربوط به آن را بررسی در صورت مغایرت با واقعیت آن ها را اصلاح و مجددا جدول سوخت را تنظیم کنید.

      ۲- مقادیر مربوط به سایز و ظرفیت سوزن انژکتور را بدقت بررسی و درصورت مغایرت با واقعیت آن هارا اصلاح کنید.

      ۳- در صورتی که موارد بالا کاملا صحیح و منطبق بر مقادیر واقعی بود از طریق فیول کارکتشن یا همان ضریب اصلاحی سوخت اقدام به بیشتر کردن پاشش سوخت خود در دمای مربوطه کنید.

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.