Reza Teimourey

Reza Teimourey

پاسخ های ارسال شده در انجمن

در حال نمایش 6 نوشته (از کل 6)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    قسمت خیلی مهم و قابل توجه در جدول راندمان حجمی قسمت مربوط به تخته گاز (Full Throttle) و شتاب گیری می باشد. که برای تنظیم دقیق این قسمت از جدول شما نیاز به حداقل یک سنسور واید بند و یا یک دستگاه داینو خواهید داشت.

    این قسمت از فشار ۷۵ تا ۱۰۰ کیلو پاسکال و از دور موتور 2000 آر پی ام تا دور کات آف جدول راندمان حجمی موتور اتومبیل را تشکیل می دهد:

    pic 1

    کم بودن مقادیر این قسمت موجب موارد زیر خواهد شد :‌

    ۱- افت قدرت و گشتاور موتور

    ۲- رخ دادن پدیده ی ناک (ناک زدن موتور)

    ۳- بالا رفتن دمای داخل موتور (خطر ذوب شدن پیستون و …)

    4- نازک شدن صدا و کارکرد خشن موتور (زیر شدن صدای اگزوز)

     

    زیاد بودن مقادیر این قسمت موجب موارد زیر خواهد شد :

    1- افت قدرت و گشتاور موتور

    2- بوی بد خامسوزی در زمان تخته گاز و شتاب گیری

    3- دود سیاه خروجی از اگزوز در زمان تخته گاز و شتاب گیری

    4- بم شدن بیش از حد صداو کارکرد خفه ی موتور (بم شدن صدای اگزوز اتومبیل)

     

    درست و دقیق تنظیم بودن این قسمت از جدول حداکثر توان و گشتاور موتور به همراه صدای زیبا و دلنشین یک موتور اسپورت را به همراه خواهد داشت.

     

     

    قسمت بعدی قسمت میانی جدول است که وظیفه ی تنظیم میزان پاشش سوخت، زمانی که اتومبیل با سرعت ثابت و یا شتاب گیری های آروم در جاده در حال حرکت است میباشد.

    این قسمت از فشار منیفولد 29 تا 75 کیلوپاسکال و از دور موتور 1400 آر پی ام تا دور کات آف موتور اتومبیل می باشد:

    pic2

    کم بودن مقادیر این قسمت موجب موارد زیر خواهد شد :

    ۱- کم شدن مصرف سوخت جاده ای و ترکیبی اتومبیل

    ۲- کارکرد بد موتور اتومبیل و میس فایر های پیاپی

    ۳- رخ دادن پدیده ی ناک (ناک زدن موتور اتومبیل)

    ۴- بالا رفتن دمای موتور

    5- سفید شدن سر شمع اتومبیل

     

    زیاد بودن مقادیر این قسمت موجب موارد زیر خواهد شد :

    ۱- بالا رفتن مصرف سوخت جاده ای و ترکیبی اتومبیل

    ۲- بوی بد خامسوزی

    ۳- کارکرد بد اتومبیل و دل زدن های پیاپی

    4- سیاه شدن سر شمع اتومبیل

     

    درست تنظیم بودن مقادیر این قسمت موجب مصرف سوخت بهینه و کارکرد درست و نرم موتور اتومبیل در جاده ها خواهد شد.

     

  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    بی شک همه ی شما دوستان مواردی درباره ی کپ دریچه گاز زمانی که از حالت آیدل، پدال گاز ناگهانی فشار داده میشود شنیده اید خب باید خدمتتون عرض کنم با استفاده از ای سی یو APE این کپ به راحتی قابل حل می باشد!
    این حالت ممکن است با صدای احتراق ناقص و یا انفجار در منیفولد هوا هم رخ دهد !
    از فشار منیفلد ۴۶ تا ۱۰۰ کیلوپاسکال و از دور موتور ابتدایی جدول تا ۲۰۰۰ آر پی ام مقادیر سوخت مربوط به این موضوع میباشند شما با افزایش مقادیر این قسمت میتوانید مشکل کپ موتور اتومبیل خود را در این مواقع کاهش دهید و یا آن را کاملا حل کنید فقط باید توجه داشته باشید که بالا رفتن بیش از حد مقادیر این قسمت خود موجب کپ موتور و بوی بد خامسوزی خواهند شد.

     

    نکته ی دیگر که در تنظیم این قسمت از جدول حائز اهمیت است بخش Accel Fuel Enrichment ای سی یو هست که تاثیر مستقیم بر روی این موضوع دارد:

     

    لذا دوستان باید توجه داشته باشند که اگر با تغییر مقادیر بخش Accel Fuel Enrichment موفق به حل مشکل نشدند باید به قسمت معرفی شده در جدول راندمان حجمی مراجعه کنند و با تغیر مقادیر مشکل را برطرف سازند.

    قسمت های دیگر توضیح داده خواهند شد …

    • این پاسخ 5 سال، 10 ماه پیش توسط علی علی اصلاح شده است.
    • این پاسخ 5 سال، 10 ماه پیش توسط علی علی اصلاح شده است.
    • این پاسخ 5 سال، 10 ماه پیش توسط علی علی اصلاح شده است.
  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    همینطور که همه ی شما دوستان اطلاع دارید جدول راندمان حجمی بر حسب دور موتور و فشار منیفولد هوا مرتب و تنظیم میشود که در عکس زیر قابل مشاهده است:

    pic1

    این جدول از فشار منیفولد ۱۰ کیلوپاسکال تا ۱۰۰ کیلوپاسکال و همینطور از دور موتور 680 تا ۶۵۰۰ آر پی ام تنظیم و محاسبه شده است (سایز جدول بخاطر اینکه در عکس کامل دیده شود 48*48 تنظیم شده است و سایز عموما 64*64 است)

    از فشار 10 تا فشار 25 ، فشار های پایین جدول شما را تشکیل می دهند و این قسمت جدول زمانی مورد استفاده ی موتور اتومبیل قرار میگیرد که شما پدال گاز را رها میکنید بدون آنکه اتومبیل را در حالت خلاص قرار دهید و یا پدال کلاچ را فشار دهید لذا با بسته شدن مجرای استپر توسط استپر موتور فشار منیفلد کاهش پیدا کرده و مقادیر این قسمت جدول توسط ای سی یو خوانده و اجرا خواهد شد.

    pic2

    از نشانه های اشتباه بودن مقادیر این قسمت از جدول میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
    1- خاموش شدن ماشین پس از رها کردن پدال گاز یا خلاص کردن ماشین بعد از تخته گاز
    2- بوی شدید خام سوزی پس از رها کردن پدال گاز
    3- دل زدن یا ریپ زدن ماشین پس از رها کردن پدال گاز

    و نشانه ی صحیح تنظیم شدن این قسمت صحیح و درست کار کردن استپر موتور در هر سه سیستم ای سی یو مخصوصا open loop ، صدای اسپورت و دلنشین موتور اتومبیل به همراه صدا های خشن و ترق و تروق (پاپکرن) یک موتور اسپورت میباشد.

    قسمت بعدی قسمت دور آیدل در جدول راندمان حجمی می باشد که نیاز به دقت و زمان بیشتری برای تنظیم دارد. این قسمت عموما از دور 800 تا 1400 آر پی ام و از فشار های 27 تا 44 کیلوپاسکال را تشکیل می دهد و زمانی که شما خودرو را خلاص و به حال خود رها میکنید از مقادیر این قسمت استفاده میشود.
    برای تنظیم صحیح این قسمت شما نیاز به مقایسه ی مقادیر سنسور اکسیژن و مقادیر جدول ای اف آر دارید و در کنار این مقایسه شما باید با استفاده از سیستم open loop تنظیم استپر ، مقادیر خود را آزمایش و بهبود ببخشید.

    pic3

    کم بودن مقادیر این قسمت موجب نوسان شدید دور موتور در حالت آیدل ، خاموش شدن ناگهانی موتور بعد از استارت، افت شدید دور موتور پس از گاز خوردن موتور ، باز شدن بیش از اندازه استپر موتور در حالت آیدل ، نوسان فشار منیفولد، بالا تر بودن مقدار ای اف آر واقعی نسبت به مقادیر جدول ای اف آر
    زیاد بودن مقادیر این قسمت موجب بوی بد خام سوزی در حالت آیدل ، پایین تر ایستادن دور آیدل نسبت به دور تنظیم شده ، افت نرم دور موتور پس از گاز خوردن موتور ، خاموش شدن موتور پس از خلاص کردن اتومبیل، باز شدن بیش از اندازه استپر موتور در حالت آیدل ، پایین تر بودن مقدار ای اف آر واقعی نسبت به مقادیر جدول ای اف آر ، تیره شدن کامل شمع یا فقط قسمتی از آن

    قسمت های دیگر توضیح داده خواهند شد ….

    • این پاسخ 5 سال، 11 ماه پیش توسط Reza Teimourey Reza Teimourey اصلاح شده است.
  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    خب برای این کار شما ابتدا باید پس از تنظیم دقیق دور بالای خودروی خود با استفاده از سنسور اکسیژن ویا داینو و بدست آوردن مقدار های دقیق راندمان حجمی موتور در دور های مختلف و فشار های بالا ، وارد نرم افزار مایکروسافت اکسل شوید مقادیر دور موتور را از دور 1750 تا دور کات آف ماشینتون با فاصله ی 250 آر پی ام نوشته و از کم به زیاد سورت و مرتب کنید. سپس مقادیر راندمان حجمی مربوط به هر دور در فشار ۱۰۰ کیلو پاسکال را بروی دور موتور مربوطه بنویسید.

    به عنوان مثال برای موتور ماشین ایکس یو سون مودیفای شده به این صورت انجام شده است :

    pic 1

    سپس به قسمت رسم نمودار نرم افزار اکسل رفته و نمودار اسکتر این مقادیر را رسم کنید. (مقادیر دور موتور x و مقادیر راندمان حجمی y )
    پس از رسم نمودار، رگرسیون پولینومیالی با درجه ی ۳ بین نقاط رسم شده برقرار کنید. (Trend line>Polynomial>order3)
    سپس بر روی گزینه ی Display Equation on chart کلیک کنید تا معادله ی نمودار نمایش داده شود.

    pic2

    معادله ی نمایش داده شده به شکل زیر است :‌

    a (X^3) + b (X^2) + c (X) + d
    مقادیر a b c d را جدا جدا با توجه به علامت مثبت و منفی آن ها کپی کنید و در قسمت مربوط به خود در نرم افزار ای سی یو پیست کنید و بر روی گزینه ی محاسبه کلیک کنید.
    راندمان حجمی جدول خود در فشار ۱۰۰ کیلوپاسکال را با مقادیر اولیه مقایسه کنید اگر بر هم منطبق بودند که نشانه ی موفقیت شماست در غیر این صورت با کم تر یا بیشتر کردن عدد d با گام های در حد 0.1 یا 0.01 (گام های کوچک) مقایدر محاسبه شده در جدول جدید را با مقادیر قبلی منطبق کنید.

    سپس برنامه را بر روی ای سی یو رایت کرده و مقادیر سنسور اکسیژن را بررسی و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

    • این پاسخ 5 سال، 11 ماه پیش توسط Reza Teimourey Reza Teimourey اصلاح شده است.
    • این پاسخ 5 سال، 11 ماه پیش توسط Reza Teimourey Reza Teimourey اصلاح شده است.
  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    سلام
    برای پایین آوردن مقدار ای اف آر واقعی در موقعیت مورد نظر کافیست شما مقدار راندمان حجمی موقعیت مورد نظر را در جدول راندمان حجمی افزایش دهید

    ولی باتوجه به اختلاف زیاد این مقادیر در اتومبیل شما بنده پیشنهاد میکنم موارد زیر را بررسی و اصلاح کنید:

    1- مقادیر استفاده شده برای تنظیم جدول راندمان حجمی اعم از ماکسیمم توان و دور مربوط به آن ، ماکسیمم گشتاور و دور مربوط به آن را بررسی در صورت مغایرت با واقعیت آن ها را اصلاح و مجددا جدول سوخت را تنظیم کنید.

    ۲- مقادیر مربوط به سایز و ظرفیت سوزن انژکتور را بدقت بررسی و درصورت مغایرت با واقعیت آن هارا اصلاح کنید.

    ۳- در صورتی که موارد بالا کاملا صحیح و منطبق بر مقادیر واقعی بود از طریق فیول کارکتشن یا همان ضریب اصلاحی سوخت اقدام به بیشتر کردن پاشش سوخت خود در دمای مربوطه کنید.

  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    سلام بدلیل اینکه محاسبه ی راندمان حجمی از طریق فرمول و اندازه گیری های ریاضی کمی سخت و تقریبی می باشد بهترین راه برای رسیدن به جدول سوخت حرفه ای که در این پست به آن اشاره کردیم، روش پیشنهاد داده شده است ولی این تنها راه نیست شما میتوانید با استفاده از رابطه ی زیر با داشتن توان موتور در دور های مختلف راندمان حجمی را محاسبه کنید :

    ve=power*85*5250/(rpm*61*1.57)

    سپس راندمان حجمی بدست آمده برای هر دور را در کنار دور موتور مربوطه مرتب و نمودار اسکتر آن را رسم کنید و باقی مراحل را انجام دهید.
    ولی باید توجه کنید که برای استفاده ازین روش شما نیاز به دستگاه داینو دارید تا مقادیر دقیق توان و قدرت موتور در دور های مختلف را بدست بیاورید.
    نکته ی قابل توجه ی دیگر این است که در این روش سایز سوزن انژکتور و فیول کارکتشن یا همون ضریب اصلاحی سوخت در دما های مختلف باید بررسی و اصلاح شوند!

در حال نمایش 6 نوشته (از کل 6)