معرفی قسمت های مختلف جدول VE (جدول راندمان حجمی)

////معرفی قسمت های مختلف جدول VE (جدول راندمان حجمی)
معرفی قسمت های مختلف جدول VE (جدول راندمان حجمی) ۱۳۹۷/۳/۵ ۱۶:۴۳:۲۲

صفحه اصلی انجمن ها انجمن مباحث مربوط به سیستم الکترونیکی خودرو نرم افزار APE Interface معرفی قسمت های مختلف جدول VE (جدول راندمان حجمی)

  • نویسنده
    نوشته ها
  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    در این قسمت ما سعی بر معرفی قسمت های مختلف جدول راندمان حجمی ، وظیفه ی آن ها در روند کار موتور اتومبیل و نحوه ی بهبود مشکلات آن ها را داریم.

  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    همینطور که همه ی شما دوستان اطلاع دارید جدول راندمان حجمی بر حسب دور موتور و فشار منیفولد هوا مرتب و تنظیم میشود که در عکس زیر قابل مشاهده است:

    pic1

    این جدول از فشار منیفولد ۱۰ کیلوپاسکال تا ۱۰۰ کیلوپاسکال و همینطور از دور موتور 680 تا ۶۵۰۰ آر پی ام تنظیم و محاسبه شده است (سایز جدول بخاطر اینکه در عکس کامل دیده شود 48*48 تنظیم شده است و سایز عموما 64*64 است)

    از فشار 10 تا فشار 25 ، فشار های پایین جدول شما را تشکیل می دهند و این قسمت جدول زمانی مورد استفاده ی موتور اتومبیل قرار میگیرد که شما پدال گاز را رها میکنید بدون آنکه اتومبیل را در حالت خلاص قرار دهید و یا پدال کلاچ را فشار دهید لذا با بسته شدن مجرای استپر توسط استپر موتور فشار منیفلد کاهش پیدا کرده و مقادیر این قسمت جدول توسط ای سی یو خوانده و اجرا خواهد شد.

    pic2

    از نشانه های اشتباه بودن مقادیر این قسمت از جدول میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
    1- خاموش شدن ماشین پس از رها کردن پدال گاز یا خلاص کردن ماشین بعد از تخته گاز
    2- بوی شدید خام سوزی پس از رها کردن پدال گاز
    3- دل زدن یا ریپ زدن ماشین پس از رها کردن پدال گاز

    و نشانه ی صحیح تنظیم شدن این قسمت صحیح و درست کار کردن استپر موتور در هر سه سیستم ای سی یو مخصوصا open loop ، صدای اسپورت و دلنشین موتور اتومبیل به همراه صدا های خشن و ترق و تروق (پاپکرن) یک موتور اسپورت میباشد.

    قسمت بعدی قسمت دور آیدل در جدول راندمان حجمی می باشد که نیاز به دقت و زمان بیشتری برای تنظیم دارد. این قسمت عموما از دور 800 تا 1400 آر پی ام و از فشار های 27 تا 44 کیلوپاسکال را تشکیل می دهد و زمانی که شما خودرو را خلاص و به حال خود رها میکنید از مقادیر این قسمت استفاده میشود.
    برای تنظیم صحیح این قسمت شما نیاز به مقایسه ی مقادیر سنسور اکسیژن و مقادیر جدول ای اف آر دارید و در کنار این مقایسه شما باید با استفاده از سیستم open loop تنظیم استپر ، مقادیر خود را آزمایش و بهبود ببخشید.

    pic3

    کم بودن مقادیر این قسمت موجب نوسان شدید دور موتور در حالت آیدل ، خاموش شدن ناگهانی موتور بعد از استارت، افت شدید دور موتور پس از گاز خوردن موتور ، باز شدن بیش از اندازه استپر موتور در حالت آیدل ، نوسان فشار منیفولد، بالا تر بودن مقدار ای اف آر واقعی نسبت به مقادیر جدول ای اف آر
    زیاد بودن مقادیر این قسمت موجب بوی بد خام سوزی در حالت آیدل ، پایین تر ایستادن دور آیدل نسبت به دور تنظیم شده ، افت نرم دور موتور پس از گاز خوردن موتور ، خاموش شدن موتور پس از خلاص کردن اتومبیل، باز شدن بیش از اندازه استپر موتور در حالت آیدل ، پایین تر بودن مقدار ای اف آر واقعی نسبت به مقادیر جدول ای اف آر ، تیره شدن کامل شمع یا فقط قسمتی از آن

    قسمت های دیگر توضیح داده خواهند شد ….

    • این پاسخ 5 سال، 11 ماه پیش توسط Reza Teimourey Reza Teimourey اصلاح شده است.
  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    بی شک همه ی شما دوستان مواردی درباره ی کپ دریچه گاز زمانی که از حالت آیدل، پدال گاز ناگهانی فشار داده میشود شنیده اید خب باید خدمتتون عرض کنم با استفاده از ای سی یو APE این کپ به راحتی قابل حل می باشد!
    این حالت ممکن است با صدای احتراق ناقص و یا انفجار در منیفولد هوا هم رخ دهد !
    از فشار منیفلد ۴۶ تا ۱۰۰ کیلوپاسکال و از دور موتور ابتدایی جدول تا ۲۰۰۰ آر پی ام مقادیر سوخت مربوط به این موضوع میباشند شما با افزایش مقادیر این قسمت میتوانید مشکل کپ موتور اتومبیل خود را در این مواقع کاهش دهید و یا آن را کاملا حل کنید فقط باید توجه داشته باشید که بالا رفتن بیش از حد مقادیر این قسمت خود موجب کپ موتور و بوی بد خامسوزی خواهند شد.

     

    نکته ی دیگر که در تنظیم این قسمت از جدول حائز اهمیت است بخش Accel Fuel Enrichment ای سی یو هست که تاثیر مستقیم بر روی این موضوع دارد:

     

    لذا دوستان باید توجه داشته باشند که اگر با تغییر مقادیر بخش Accel Fuel Enrichment موفق به حل مشکل نشدند باید به قسمت معرفی شده در جدول راندمان حجمی مراجعه کنند و با تغیر مقادیر مشکل را برطرف سازند.

    قسمت های دیگر توضیح داده خواهند شد …

    • این پاسخ 5 سال، 11 ماه پیش توسط علی علی اصلاح شده است.
    • این پاسخ 5 سال، 11 ماه پیش توسط علی علی اصلاح شده است.
    • این پاسخ 5 سال، 11 ماه پیش توسط علی علی اصلاح شده است.
  • Reza TeimoureyReza Teimourey
    مشارکت کننده
    تعداد ارسال ها: 8

    قسمت خیلی مهم و قابل توجه در جدول راندمان حجمی قسمت مربوط به تخته گاز (Full Throttle) و شتاب گیری می باشد. که برای تنظیم دقیق این قسمت از جدول شما نیاز به حداقل یک سنسور واید بند و یا یک دستگاه داینو خواهید داشت.

    این قسمت از فشار ۷۵ تا ۱۰۰ کیلو پاسکال و از دور موتور 2000 آر پی ام تا دور کات آف جدول راندمان حجمی موتور اتومبیل را تشکیل می دهد:

    pic 1

    کم بودن مقادیر این قسمت موجب موارد زیر خواهد شد :‌

    ۱- افت قدرت و گشتاور موتور

    ۲- رخ دادن پدیده ی ناک (ناک زدن موتور)

    ۳- بالا رفتن دمای داخل موتور (خطر ذوب شدن پیستون و …)

    4- نازک شدن صدا و کارکرد خشن موتور (زیر شدن صدای اگزوز)

     

    زیاد بودن مقادیر این قسمت موجب موارد زیر خواهد شد :

    1- افت قدرت و گشتاور موتور

    2- بوی بد خامسوزی در زمان تخته گاز و شتاب گیری

    3- دود سیاه خروجی از اگزوز در زمان تخته گاز و شتاب گیری

    4- بم شدن بیش از حد صداو کارکرد خفه ی موتور (بم شدن صدای اگزوز اتومبیل)

     

    درست و دقیق تنظیم بودن این قسمت از جدول حداکثر توان و گشتاور موتور به همراه صدای زیبا و دلنشین یک موتور اسپورت را به همراه خواهد داشت.

     

     

    قسمت بعدی قسمت میانی جدول است که وظیفه ی تنظیم میزان پاشش سوخت، زمانی که اتومبیل با سرعت ثابت و یا شتاب گیری های آروم در جاده در حال حرکت است میباشد.

    این قسمت از فشار منیفولد 29 تا 75 کیلوپاسکال و از دور موتور 1400 آر پی ام تا دور کات آف موتور اتومبیل می باشد:

    pic2

    کم بودن مقادیر این قسمت موجب موارد زیر خواهد شد :

    ۱- کم شدن مصرف سوخت جاده ای و ترکیبی اتومبیل

    ۲- کارکرد بد موتور اتومبیل و میس فایر های پیاپی

    ۳- رخ دادن پدیده ی ناک (ناک زدن موتور اتومبیل)

    ۴- بالا رفتن دمای موتور

    5- سفید شدن سر شمع اتومبیل

     

    زیاد بودن مقادیر این قسمت موجب موارد زیر خواهد شد :

    ۱- بالا رفتن مصرف سوخت جاده ای و ترکیبی اتومبیل

    ۲- بوی بد خامسوزی

    ۳- کارکرد بد اتومبیل و دل زدن های پیاپی

    4- سیاه شدن سر شمع اتومبیل

     

    درست تنظیم بودن مقادیر این قسمت موجب مصرف سوخت بهینه و کارکرد درست و نرم موتور اتومبیل در جاده ها خواهد شد.

     

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.